Podcasting the news? #bcvrt

Spread the love

Het is met een beetje vertraging, maar ondertussen staat hij toch online, mijn presentatie voor BCVRT, een Barcamp in het Amerikaans Theater, georganiseerd door de VRT.

Ik heb er lang over getwijfeld, want , maar uiteindelijk toch mijn presentatie vanop Barcamp Gent 3 overgedaan, maar dan deftig.

Radio definiëren blijkt moeilijk, zoals ik ook tijdens m’n gastcollege op Plantijn probeerde duidelijk te maken aan de studenten communicatiebeheer en journalistiek. Wat voor de ene wel radio is, is het niet voor de andere.

Maar als het gaat over de evolutie van de distributiewijzen van radio blijft de discussie vaak hangen in “gaan we een uitvinding uit de jaren ’80 vervangen door een upgrade uit 2007 of niet?” en niet “hoe gaan mensen vandaag om met radio, muziek en gesproken nieuws en hoe zullen ze dat doen in de toekomst?”.

Persoonlijk boeit die tweede vraag me meer dan de eerste. Vooral omdat het grootste deel van de luisteraars nog steeds die mooie uitvinding uit 1914 gebruiken: FM.

Maar dus, podcasting the news, of het aanbieden van nieuwsbulletins in een eenvoudige RSS-feed. Op een gegeven moment vond ik dat een goed idee, vooral omdat nieuws+, de digitale nieuwsstream van de VRT eigenlijk geen stream is maar een MP3 op repeat. Het enige dat er voor nodig is om daar een podcast van te maken, is een streepje XML, dat bij voorkeur ieder uur aangevuld wordt zodat iTunes en Tuneinpro ook kunnen volgen wat er gebeurt.

En dat idee kan je ook makkelijk verder uitbreiden naar de krantencommentaren, verkeersinformatie en het weerbulletin. Voor het geval je dat even secundair zou willen waarnemen tijdens het ontbijt voor je in de auto stapt.

In mijn presentatie beperkte ik me voornamelijk tot content van de VRT, maar dat komt omdat ik even vergeten was om Belga Audio te vermelden. (my bad)

Belga Audio, van het Belgisch persagentschap Belga, creëert dagelijks ook honderden MP3’s met nieuwsbulletins voor een groot deel van de Belgische niet-publieke radiozenders. Die droppen ze ieder uur (of toch minstens twee keer per dag) via FTP op servers in het hele land, die ze volautomatisch inplannen en afspelen. Dus ook daar mogelijkheden zat, beter nog: Lokale content! Geotagging!

Waarom een podcast? Simpel: het duurde een kwartier om een proof of concept te maken, door een bestaande podcast te openen, leeg te halen en te vullen met een nieuwe auteur, een disclaimer en een url naar een MP3 en naar m.deredactie.be.

Is het daarom het beste medium om radiocontent in aparte (kleine) segmenten tot bij je luisteraar te brengen? Geen idee, maar als je zin hebt om het verder uit te zoeken laat het me dan zeker weten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *