Makey Makey!

De laatste tijd heb ik nogal zwaar “mijn nerd gegeekt”, maar ik sta nog wat achter in mijn blogposts. Hoog tijd om daar terug in te vliegen.

Er zijn een aantal redenen voor al dat gegeek, maar de voornaamste was toch eigenlijk dat Lotte een dikke week op Krinkel zat als één van de hoofdredacteurs van de Klinker. Ik vond dat een goede aanleiding om nog snel een pakketje met “gerief” te bestellen bij Adafruit en om wat te oefenen met mijn moto (en ook daar vond ik een geeky uitdaging voor). Maar goed, als je een hoop gerief bestelt, moet je daar ook iets mee doen: testen en spelen bijvoorbeeld. Het eerste wat ik bovenhaalde uit mijn postpakket was een Makey Makey.

Wat is een Makey Makey?

Vraag je je nu waarschijnlijk af. Simpel gesteld is het een klein plaatje dat er een beetje uitziet als een ‘bakske’ van een oude spelcomputer en dat je heel eenvoudig kan aansluiten op je computer om er dingen mee te besturen zoals computerspelletjes, soundboards, … door een elektrisch circuit te openen en te sluiten.

Makey Makey

Iets ingewikkelder gesteld: het is een op Arduino gebaseerde HID (Human Interface Device).
Arduino is een opensource-computerplatform dat “is bedoeld voor hobbyisten, artiesten, kunstenaars en iedereen die geïnteresseerd is in het maken en ontwerpen van slimme en creatieve objecten die kunnen reageren op hun omgeving.”
HID heb je misschien ooit al zien verschijnen op je computerscherm toen je een muis of toetsenbord aansloot. Want Human Interface Devices zijn +/- alle apparaten die een mens gebruikt om met een computer te werken. De term HID wordt vooral gebruikt voor USB-apparaten en een handige eigenschap van standaard HID’s is dat ze “ineens” werken zonder installatie. Als je een Makey Makey aansluit, denkt je computer dat je een muis/toetsenbord hebt aangesloten en dat je zit te typen of klikken.

Het leuke is dat je met de Makey Makey met alles wat een beetje geleidt een schakelaar kan maken. Metaal natuurlijk, maar ook groenten en fruit, Play-Doh, water en niet onbelangrijk: jezelf! Want mensen geleiden natuurlijk ook. Ik neem aan dat iedereen ooit weleens schrikdraad heeft aangeraakt en een stevige schok heeft gevoeld. (Of misschien denk ik dat alleen maar omdat ik ‘van de Nieuwmoer ben’.) Voor schokken hoef je trouwens niet bang te zijn, de stroompjes van de Makey Makey zijn zo zwak dat je ze niet voelt (al weet ik niet of mensen met een pacemaker niet een beetje ontregeld kunnen raken).

Hoe werkt een Makey Makey?

Aan de bovenzijde van de Makey Makey heb je pijltjestoetsen, de spatiebalk, een muisklik en daar onder een hoop aardingen. De allersimpelste schakelaars kan je dus maken door een kabeltje aan een aarding vast te maken en het circuit te sluiten door een van de metalen vlakjes aan te raken. Zo zou je bijvoorbeeld Snake kunnen spelen:

Maar da’s niet zo erg handig: je moet de hele tijd naar het scherm en naar de knoppen kijken. Dat zou je kunnen oplossen door een metalen satéprikker onder je arm te leggen en dan de vlakjes aan te raken, maar dan kan je even goed/beter het toetsenbord gebruiken. Je kan natuurlijk ook een banaan in stukjes snijden en die aansluiten.

Zo kan je nog een hele hoop dingen verzinnen. Dus heb ik mezelf wat Play-Dohpotjes gekocht en wat blokjes geboetseerd. Dat maakt van Tetris toch ineens een heel ander spel.

Tetrisblokken

 

Lotte speelt Tetris

Met Play-Doh kan je natuurlijk je creativiteit de vrije loop laten, dus voor een “runner game” zoals Canabalt waarbij je enkel moet/kan springen, kan je natuurlijk ook gewoon een springend ventje boetseren om op te drukken.

"I know Kung Fu"

KaraoKISS

Maar je hoeft het daar niet bij te houden. Één van de eerste dingen die ik heb gedaan toen Lotte thuiskwam vanop Krinkel was haar een dikke kus geven. Mét effect. Ik had het een beetje afgekeken van Milka. Die hebbben vorig jaar met valentijn namelijk een soort van Guitar Hero For Lovers gemaakt: de KaraoKISS.

Dus had ik een soundbite van een kus gezocht op het internet, de Makey Makey aangesloten, Lotte een kabeltje in haar pollen geduwd en haar een dikke pakkerd gegeven.

Teardrops

Nog een hele leuke (en vooral indrukwekkende): j.viewz maakte een nieuwe versie van Teardrops van Massive Attack en plunderde daarvoor eerst de groenten- en fruitafdeling. (Check vooral de hihatwortel op de platendraaier)

Er zijn nog duizenden andere dingen die je kan proberen zoals je in dit filmpje van de makers van de Makey Makey kan zien:

Potloodstrepen, muntstukken, water, … Alles kan. Die Dance Revolution met waterbakjes vind ik wel cool en ik heb al een variant bedacht die ik wil testen: Mega WETris. een samenwerkingsopdracht waarbij 4 spelers elk een badje water voor hen hebben staan. Ieder badje is een Tetrisknop en samen moeten ze het Tetris spelen op een projectiescherm door op het juiste moment in het water te stappen (zonder te praten).  Eens zien hoe dat loopt. Ik ben ook nog aan het denken aan een grote Dokter Bibber die bij elk orgaan een ander geluidje maakt of een bibberspiraal met verschillende boodschappen en verschillende zones.

Nog goed om weten: De standaard-knoppen van een Makey Makey zijn dus de pijltjestoetsen, de spatiebalk en de linkermuisknop zoals ik al zei, maar daar stopt het niet. Aan de onderkant zitten nog veel meer “knoppen”: de rechtermuisknop en de letters W, A, S, D, F en G. Op die manier kan je in Dual Player Mode spelen. Als je echt het onderste uit de kan wil halen, kan je de Makey Makey ook programmeren in Arduino en er draaiknoppen, lampjes of buzzers aanhangen.

De achterkant van de Makey Makey, met de extra toetsen WASDFG voor dual player mode en Arduino pinouts

Op website van Makey Makey vind je ook nog een mooie How To met dingen die je kan testen zoals een drumkit of een piano.