Google Maps Biking Directions pt.1

Update 10/09/2012 12:30: Ik kreeg zonet een mailtje van Google Maps:

“Your Google Maps problem report has been reviewed, and you were right! We’ll update the map soon and email you when you can see the change. Thanks for helping us to improve Google Maps!”

Het problem report in kwestie was dat van de Fietsostrade/Oude Landen. Een snelle en duidelijke reactie. Nu nog zien wanneer het aangepast wordt en wanneer ze dat fietspaadje tussen de Vogelkersstraat en de Hendrik Kanorastraat behandelen.

Gisteren enkele suggesties gedaan voor de biking directions in Google Maps.

Onlangs al eens prijs gehad met een route aangeraden voor fietsers tussen Sint-Job en Westmalle die toch niet voorzien was op koersfietsen. (De Sint-Jobbaan is niet echt een ‘baan’ eerder een berg steenpuin.) Nu, dat is eerder een geval van PEBKAC, ik had die route zelf iets beter kunnen checken, al denk ik dat Google toch ergens een verschil zal moeten beginnen maken tussen fietsers en mountainbikers. Maar nu heb ik twee echte wijzigingen doorgegeven.

Vlak bij mij thuis is er namelijk een klein fietspaadje tussen twee wijken dat google nog niet kent en dat als resultaat een ietwat vreemde omweg had. 

Het missende fietspaadje tussen de Vogelkersstraat en de Hendrik Kanorastraat in Google Maps (biking directions)

Tja, niet alles fietspaadjes en doorsteekjes staan dus in Google Maps. Maar boven de routebeschrijving staat de volgende beleefde mededeling:

google maps biking directions are in beta disclaimer

Dus heb ik ‘here’ geklikt en een korte beschrijving doorgegeven. Een kilometer verder kwam ik echter nog iets veel vreemders tegen:

Waarom verkiest Google Maps Biking Directions de Oude Landen boven de Fietsostrade?

Op zich vind ik het al verrassend dat het vers aangelegde stuk fietsostrade tussen Ekeren en Luchtbal al op Google Maps te vinden is, het bruggetje (de laatste hinderpaal) staat er namelijk nog maar sinds 22 juni. Het staat zelfs gemarkeerd als ‘fietspad niet toegankelijk is voor auto’s’ (in vol groen dus, nvdr.).

Vandaar dat het me zo verbaast dat Google mij aanraadt om aan het station van Ekeren rechtsaf te draaien, de Veltwijcklaan te nemen en dan via de Lindelei de Oude Landen in te duiken om terug aan de spoorlijn uit te komen, in plaats van gewoon rechtdoor te rijden over de fietsostrade langs de spoorlijn… (Behalve als er bij Google enkel mountainbikers zouden werken, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen). Want, with al due respect (ik heb al vaak en met veel plezier door de Oude Landen gefietst), het is een vreemde omweg. De Veltwijcklaan is niet de meest verkeersvrije straat van Ekeren en zelfs midden in de zomer kom je nog plassen tegen op het onverharde pad in de Oude Landen. Zelfs voor mountainbikers is het logischer, veiliger en sneller om rechtdoor te rijden aan het station, het rode betonnen (verlichte!) fietspad te nemen en dan net na het bruggetje het pad door de Oude Landen te nemen.

Bij nader inzien is het momenteel zelfs niet mogelijk in Google Maps om de route op te pakken en te ‘verleggen’ naar de Fietsostrade. Daarom heb ik een tweede formuliertje ingevuld en voor de tweede keer aangevinkt dat ik op de hoogte gehouden wil worden van mijn aanvraag. Nu ben ik vooral benieuwd hoe (en hoe snel) Google dit zal aanpakken.

 

Voor degenen die niet bekend zijn met Google Maps Biking Directions: een youtube-filmpje en maps.google.com/biking voor meer informatie.